آموزش Word


نحوه اجرای این برنامه به این صورت است که ابتدا باید توسط نرم افزار مربوط به Office

آنها را نصب کنید سپس برای اجرای برنامه ها :

روش اول :

در محیط کار Desktop  دوبار کلیک کرده و آن را فعال می کنیم

روش دوم :

از منوی                                           Start ® All Programs ® Microsoft Word

                                             Excel  Start ® All Programs ® Microsoft

                     PowerPoint    Start ® All Programs ® Microsoft

                  Access  Start ® All Programs ® Microsoft      را اجرا می کنیم .

 

روش سوم :

My Computer ® Local Disk C ® Program Files ® Microsoft Office

 

ایجاد یک برگه کار جدید           ¬Ü  Ctrl + N                          New ®

باز کردن یا فراخوان پرونده های قدیمی   ¬Ü        Open ® Ctrl + O

ذخیره کردن بدون نام          ¬Ü    Save ® Ctrl  + S                  

ذخیره کردن با نام برای نام گذاری فایل های متنی  ¬Ü Save As 

فقط بستن برگه کار بدون خروج از برنامه  ¬Ü   Close ® Ctrl + W

ذخیره کردن صفحه کار به صورت صفحه اینترنتی  ¬Ü  Save As Web Page

برای جستجو کردن قسمتی از متن در تمام پرونده های تایپ شده ¬Ü File Search

پیش نمایش از صفحه کار که به صفحه اینترنتی تبدیل شده است  ¬Ü  Web Page Preview

 

در محیط Word که شامل چند قسمت است هر قسمت عبارت است از :

1- نوار عنوان یا Name bar  که در بالاترین سطح پنجره ها قرار دارد .

 شامل : نام پرونده و دکمه های  Min – Max – Close

2 نوار منو یا فهرستی  Manu bar   

شامل :   File     Edit     View    Insert    Format    Tools     Table   

 

3 نوار ابزار  Tools bar   ابزار ها دو نوع اند :  * استاندارد  * قالب بندی 

4 نوار وضعیت  Status bar   در این قسمت اطلاعاتی در خصوص  تعداد صفحه کار ، تعداد

 خط های استفاده شده  و تعداد حروف تایپ شده را در یک سطر نشان می دهد .  

کاراکتر تمام حروف ، اعداد ، علائم که وارد می کنیم حتی فاصله  Space   هم یک کاراکتر است .

اجرای برنامه  Office   به وسیله دکمه های ترکیبی :

ابتدا بر روی آیکن مورد نظر راست کلیک کرده از کادر باز شده گزینه Properties   در کادر باز

شده Properties  در قسمت Shortcut key  یک حرف را انتخاب می کنیم ( حرفW  ) با زدن

 دکمه   W  یا یک حرف دیگر دکمه های Ctrl + Alt + W   ظاهر می شوند سپس دکمه Ok  را وارد کنید .

برای فعال کردن منوهای دکمه : حرف زیر خط دار منو +  Alt

 

                             File     Edit     View    Insert    Format    Tools     Table    

برای خروج از منو دکمه  Esc  را انتخاب می کنیم .

در قسمت File   :

گزینه  Page Setup   : تنظیمات صفحه کار

در کادر باز شده Page Setup    در قسمت Margins  گزینه هایی در خصوص تنظیمات صفحه در قسمت پایین  Orientation   یا حالت های صفحه دو حالت صفحه وجود دارد . Portrait  به حالت عمودی و Landscape  حالت افقی یا خوابیده می باشد .

در منوی دوم  Paper   یا صفحه انمتخاب نوع برگه کار  ( A5 . B5 . A3 . A4 . B2  )

Print Preview  پیش نمایش قبل از چاپ

این قسمت لازم است که در هنگام صفحه آرایی متن ها جدول و....

قبل از دستور چاپ این گزینه را فعال نمود و نحوه چاپ برگه را مشاهده کرد .

 Print  ®Þ   Ctrl + P      برای دستور چاپ اسناد

در کادر باز شده چاپ باید نوع  چاپگر و تعداد  برگه برای چاپ و همچنین شماره صفحاتی را که

می خواهیم چاپ کنیم را درج می نماییم .

ارسال کردن به    Send To      ®Þ          

خــــروج             ®Þ     Exit

       دکمه ترکـــــیبی   ®Þ      Alt + F4 

 

ویرایشگر     :   Edit                           پرونده        :           File

درج کردن     :     Insert                      نمایش          :         View

ابزار             :      Tools                      قالب بندی    :         Format

کمک     :    Help          پنجره   :    Window       جدول  : Table


موضوعات مرتبط در وب شگفت انگیز: آموزش Word به زبان ساده

[ ] [ ] [ احسان صحرایی ]

آرشیو نظرات

آموزش ICDL درجه 1 Word

منوی Edit  :

 در لیست باز شده گزینه اول Cant Undo    دکمه ترکیبی  Ctrl + Z   یعنی بازگشت به عقب

قسمت دوم :  Cant Redo   دکمه ترکیبی  Ctrl  +  Y   دوباره خوانی

این دو گزینه در قسمت نوار استاندارد در ابزارها وجود دارند .

قبل از اجرای گزینه بعد یا Cut   باید قسمتی از متن را انتخاب کنیم . نحوه انتخاب یا Select   به وسیله دکمه سمت چپ  مأوس بر ابتدای هر متن دبل کلیک کنید یا بعد از یک بار کلیک کردن به صورت

Drag and drape   آن صفحه را انتخاب نمایید .

روش دوم انتخاب متن : انتخاب خطهایی از هر سطر به صورت جداگانه دکمه Ctrl   و دکمه سمت چپ مأوس انتخاب همه صفحه کادر به وسیله دکمه صفحه کلید  Ctrl + A   اگر بخواهیم یک قسمت از متن را در یک راستا انتخاب کنیم باید از دکمه  Alt  بعلاوه دکمه سمت چپ مأوس استفاده کنیم .

روش سوم :  Cut  دکمه ترکیبی Ctrl + X   برای انتقال متن به چند سطر پایین تر .

گزینه بعدی  : Copy   دکمه ترکیبی  Ctrl  + C   این کار باعث می شود که یک نسخه از برنامه

تایپ مان  را در قسمت دیگر و فضای دلخواه دیگر انتقال دهیم .

گزینه بعدی : Past Special , Paste   هر دو به معنی چسباندن ولی  Past دکمه ترکیبی  Ctrl + V

برای متن های عادی در فضای کار .    Paste Special   باعث می شود قالب اول در جدول ها به قالب صفحه جدید چسبانده یا الصاق شود .

گزینه بعدی  :  Clear   یا پاک کردن ،  دو زیر مجموعه دارد که عبارتند از :

1-  Formats   که باعث می شود تمام قالب صفحه ویرایش شده به حالت اول برگردد

2 -  Contents Del   باعث می شود متن انتخاب شده حذف شود .

گزینه بعدی :  Select All   دکمه ترکیبی  Ctrl + A   برای انتخاب تمام صفحه کار

گزینه بعدی : Find   دکمه ترکیبی Ctrl  + F   برای پیدا کردن یک متن یا کلمه دلخواه در کادر باز شده کلمه دلخواه را می نویسیم  در این قسمت متن  را تایپ کرده  و  بر  روی  گزینه Find Next  کلیک می کنیم .

  نکته : همیشه جستجو بعد از مکان نما صورت می گیرد اگر متنی قبل از مکان نما وجود داشته باشد در بعضی مواقع آن را پیدا نمی کند .

گزینه بعدی : Replace   دکمه ترکیبی  Ctrl  + H  یعنی جایگزین کردن در کادر باز شده بر روی قسمت  Find What  نام قدیمی را تایپ کرده و در قسمت دوم  Replace With   نام جدید را وارد می کنیم .

 Replace جایگزین کردن یک مورد  Replace All  جایگزین کردن همه و Find Next یعنی بعدی را پیدا کن و این گزینه را تغییر نام نده و قسمت بعدی برو .

گزینه بعدی : Go To   رفتن به ، دکمه ترکیبی Ctrl  + G   این قسمت بیشتر در وب ها قابل استفاده می باشد .

 

منوی سوم : View

در قسمت اول که شامل 4 گزینه می باشد :

Normal  -  Web Layout  -   Print Layout   -   Out Line            

 

این گزینه ها مربوط به نحوه نمایش صفحه کار هستند و تعیین کار برگ که بهترین نحوه نمایش در این قسمت گزینه  Print Layoutمی باشد .

گزینه Toolbars   این گزینه به معنی ابزارها شامل تمام ابزارهایی که برای کار و طراحی در صفحه Word نیاز داریم می باشد که معروف ترین آنها عبارتند از  Standard – Formatting – Drawing می باشد

گزینه بعدی : Ruler   یا خط کش ، این گزینه اگر فعال باشد خط کش حاشیه ها فعال و اگر غیر فعال حاشیه غیر فعال می شود . خط کش فقط در قسمت Print Layout   می باشد و فعال است .

گزینه بعدی : Document Map   نقشه ای از پرونده ها اگر تعداد صفحات تایپ شما زیاد باشد هر صفحه به عنوان تیتر گزینه ای را در این قسمت به شما نشان می دهد .

گزینه بعدی : Header And Footer   سر فصل و پا صفحه .

موقعی که بر روی آن کلیک کنیم کادری باز می شود یکی بالای صفحه و دیگری پایین صفحه

Insert Time   ساعت را بر روی کادر درج می کند

Insert Date   تاریخ را ثبت می کند .

Format Page Number  موقعی که بر رویش کلیک می کنیم کادری باز می شود که در قسمت

at  Start  شماره صفحه را در آن قسمت درج می کنیم و در پایان دکمه Ok  را می زنیم

Switch Bet Ween Header And Footer   کادر های بالا و پایین Header   بالا و Footer   پایین را نمایش می دهد . برای ایجاد صفحه دکمه Alt  +  Enter   را بزنیم صفحات برای ما تشکیل می شوند

گزینه بعدی  : Full Screen   این گزینه باعث می شود که صفحه کار به صورت کامل به نمایش در آید و سطوح اضافه را نمایش نمی دهد برای بازگشت به حالت او ل گزینه  Close Full Screen  را کلیک کنید

گزینه بعدی :  Zoom  یا بزرگ نمایی در کادر باز شده کاربر می تواند وضوح نمایش صفحه کار را به دلخواه خود تغییر دهد. در این ستون که بهترین حالت 75%  و یا 100% می باشد . و می تواند سطح بزرگ نمایی را به دلخواه و شماره یا سایزهای مختلف تغییر داد در قسمت Percent  .

با استفاده از دکمه Ctrl  بعلاوه غلتک مأوس می توان بزرگ نمایی یا  Zoom   را تغییر داد .

گزینه اول Break  : برای شکستن سطوح صفحه کار

گزینه بعدی Page Numbers  : برای شماره گذاری صفحه کار ، در کادر باز شده این گزینه قسمت Position   موقعیت قرار گرفتن عدد را مشخص می کنیم .

Top Of Page ( Header )        بالا

Bottom Of Page ( Footer )    پایین   

   گزینه  Alignment  برای قرار گرفتن موقعیت عدد در حالت سمت چپ ، مرکز ، راست و ....

گزینه Format   یا قالب بندی باعث می شود که در کادر Start at هر عددی را وارد می کنیم صفحه اول از همان شماره شروع به ثبت می کند .

گزینه بعدی : Date and Time  این قسمت برای درج کردن ساعت و تاریخ در صفحه ویرایشگرمان است

گزینه بعدی : Auto Text   متن اتوماتیک در کادر باز شده ، متن هایی وجود دارد که این متن ها برای درج سریع کاربر در صفحه کار به کار می رود . برای اینکه خود کاربر برای خود یک متن اتوماتیک داشته باشد باید زیر منوی Auto Text  گزینه Auto Text   را انتخاب کند .

در کادر باز شده در قسمت Enter Auto Text entries Here   متن دلخواه خود را تایپ می کنیم و بر روی Add   کلیک می کنیم . برای حذف کردن ، متن را انتخاب می کنیم و دکمه Delete  را فشار می دهیم .

گزینه بعدی : Symbol

برای اضافه کردن سبک های نکارشی که نمی توان آنها را به وسیله صفحه کلید در سیستم ثبت نمود برای استفاده کردن یک دکمه میانبر برای اشکال در قسمت  Symbol بر روی گزینه Shortcut Key  شکل مورد نظر را انتخاب و دکمه ترکیبی خود را وارد می کنیم .  دکمه ای از صفحه کلید  +   Ctrl    

گزینه بعدی : Picture در این زیر منو گزینه هایی وجود دارند که عبارتند از :

Clip Art به معنی تصاویر انتخاب شده یا دلخواه توسط نرم افزار که توسط Microsoft Word

 بار گذاری شده اند .

From File  در این قسمت ما می توانیم تصاویر دلخواه خود را که در سیستم ذخیره داریم بارگذاری می کنیم .

From Scanner Or Camera  تصاویر دلخواه خود را که به وسیله دوربین و یا دستگاه اسکن می خواهیم وارد سیستم کنیم را بار گذاری یا فراخوان کنیم .

New Drawing  تقسیمات یا رسم های گرافیکی جدید این قسمت باعث می شود که کاربر بتواند تمام تغییرات گرافیکی ، ترسیمی ، سه بعدی را بر روی تصاویر مندرج در صفحه انجام دهد .

Auto Shapes  طراحی تصاویر گرافیکی بر روی صفحه کار

Word Art : ترسیم نوشته های هنری و سه بعدی این تصاویر یا متن ها را می توان از کادر باز شده با قالب های مختلف ترسیم نمود .

Organization Chart   نمودار های مدیریتی برای طراحی چارت ها یا نمودار های مدیریتی ، دولتی در این قسمت کاربر می تواند یک نمودار ساختار یافته در خصوص عملکرد و یا نحوه مدیریت ترسیم کند .

Chart : به معنی نمودار این نمودار ها به نمودار های آماری معروف اند که انواع مختلف ( میله ای طولی خطی دایره ای و منحنی ) دارند .

گزینه بعدی :  Text Box جعبه متنی بر روی آن کلیک کرده و یک جعبه را برای متن های دلخواه خود ترسیم نموده و متن دلخواه را در آن ثبت می کنیم .

خصوصیات Clip Art  : بر روی آن کلیک کرده گزینه Organize Clip   را انتخاب کرده سپس از زیر مجموعه این گزینه گزینه Office Collections را انتخاب کرده واین گزینه حاوی زیر مجموعه ای است که در آن در هر قسمت عکس ها مختلفی قرار دارند و سپس عکس مورد نظر را انتخاب می کنیم و به وسیله Drag and drape عکس مورد نظر را در صفحه کار قرار می دهیم .

یا در گزینه Search For  نام عکس مورد نظر را نوشته و بر روی گزینه Go  کلیک می کنیم .

خصوصیات From File  بر روی این گزینه کلیک کرده و تصویر مورد نظر را انتخاب کرده سپس راست کلیک کرده گزینه Layout  را انتخاب کرده و بعد یکی از گزینه ها را برای تصویر خود انتخاب نمایید بعد از انتخاب ، تصویر  را می توان بالا و پایین ، چپ و راست کرد .

در بالای عکس نقطه سبز رنگی است که جهت حرکت عکس را نشان می دهد . بر روی عکس راست کلیک کرده گزینه Show Picture Toolbar کادر باز می شود که می توان روشنایی عکس تابیدن نور خورشید بر عکس و تنظیمات دیگری مثل رنگ ، حاشور زدن دور عکس و انتخاب عکس های دیگر برای جابجا کردن عکس ها بر روی یکدیگر .

بر روی عکس مورد نظر چپ کلیک کرده سپس راست کلیک کنید و Order و سپس گزینه

Bring in Front Of Text  را انتخاب کرده و سپس عکس ها جابجا می شود .

برای حذف عکس ها بر روی عکس مورد نظر چپ کلیک کرده سپس از کلید دکمه Delete را می زنیم.

خصوصیات Auto Shapes بر روی این گزینه کلیک کرده کادری باز می شود . در خارج از کادر صفحه کار شکل مورد نظر را ترسیم کنیم . در پایین صفحه کار نیز گزینه Auto Shapes می باشد .

خصوصیات Word Art : بر روی این گزینه کلیک کرده از کادر باز شده یکی از اشکال سه بعدی را انتخاب کرده بر روی آن کلیک کنید سپس دکمه Ok  را بزنید .

خصوصیات Organization Chart  : بر روی این گزینه کلیک کرده کادری باز می شود که به شکل شاخه ای است . بر روی گزینه Auto Format   کلیک کرده و نوع چارت یا نمودار شاخه ای مورد نظر را انتخاب نمایید .

خصوصیات Chart  : بر روی گزینه مورد نظر کلیک کرده کادری باز می شود که شامل نمودارهای میله ای است برای تغییر رنگ نمودارهای میله ای بر روی نمودار مورد نظر دبل کلیک کرده و رنگ مورد نظر را انتخاب می کنید .

منوی Format : قالب بندی ـــــــــــ   دکمه ترکیبی  Alt  +  O

گزینه اول :  Font   در کادر باز شده سه قسمت وجود دارد ؟

1 Font که در این قسمت کاربر می تواند تمام قسمت های این محیط را برای همیشه در Word تنظیم کند ( یک بار برای همیشه ) در قسمت Complex Scripts فونت و قلم فونت مربوط به فارسی را انتخاب می کنیم و در قسمت Latin Text قلم و اندازه قلم لاتین یا انگلیسی را انتخاب می کنیم .

Italic   مایل کردن یا شکستن

Bold  بزرگ نمایی

Underline   زیر خط دار کردن

در قسمت All text  گزینه Font Color  رنگ مورد نظر برای تایپ را انتخاب می کنیم .

Effects  : نقش و نگار بزرگ نمایی بی رنگی یا پر رنگی را بر روی متن اجرا می کند بر روی هر گزینه تیک بزنیم آن گزینه فعال می شود .

Preview : صفحه نمایش متن می باشد . تغییراتی که انجام می دهیم در این کادر به صورت متن یا کلمه به نمایش در می آید .

2 Character Spacing   تغییرات اندازه ، بالا و پایین رفتن کلمه در سطر ، نزدیکی کلمات و حروف به هم و ...... می باشد .

3- Text Effects  : حرکت گذاری بر روی متن در پایان بر روی گزینه Default کلیک کرده تا به صورت دائم ذخیره شود و بعد گزینه Yes را کلیک می کنیم .

 

در کادر Formatting بر روی صفحه  Word :

Justify   ܬ     هم تراز کردن متن

Align Right  ܬ    سمت راست کردن متن

Center    Ü¬      متن را در مرکز قرار می دهد

Align Left     Ü¬   سمت چپ کردن متن

 

Paragraph  برای تنظیمات فاصله خطوط و فاصله بین هر پاراگراف استفاده می شود .

در قسمت Spacing و کادر At :  عدد دلخواه را برای فاصله پاراگراف ها می نویسیم .

برای کشیدن دو خط در زیر یک متن  ܬ  Ctrl  + Shift . D    

فقط زیر کلماتی که نوشته شده خط می کشد     ܬ Ctrl  + Shift . W 

برای کشیدن خط صاف زیر متن دلخواه  ܬ      Ctrl  +  U

Superscript  در منوی  Font   به توان کردن اعداد

بالا گذاشتن اعداد      32   ܬ             Shift .  +      Ctrl  .

 

Subscript  در منوی Font   به توان کردن به سمت پایین

 پایین گذاشتن اعداد     32         ܬ         Ctrl  .  +

 

  گزینه بعدی : Bullets and Numbering …

اشکال و شماره ها برای انتخاب مشخصه هر سطر در ابتدا به عنوان شکل ، عدد ، یا حرف را نمایش می دهد

 

گزینه بعدی : Borders and Shading

در این قسمت که شامل حاشیه گذاری به دور متن و صفحه کار و همچنین حاشیه گذاری بر روی پس زمینه کار به صورت انتخاب رنگ صورت می گیرد . در کادر باز شده Borders در این قسمت شما می توانید در قسمت Style  نوع خط را انتخاب کرده و در قسمت Color رنگ خط را تغییر دهید . در قسمت سمت چپ Setting شما می توانید حالت قرار گرفتن حاشیه را انتخاب کنید . قسمت دوم Page Border این قسمت برای حاشیه گذاری دور صفحه کار ، به کار می رود . در این قسمت نیز می توانیم نوع خط و نحوه قرار گرفتن به حالت سایه دار ، سه بعدی انتخاب نمائیم حتی می شود بر روی گزینه Art  تصاویر و شکل های هنری را نیز انتخاب نمود و به دور حاشیه کار آنها را ثبت نمود .

در این کادر در قسمت Width می توانید اندازه حاشیه را به دلخواه خود تغییر داد .

قسمت بعدی : Shading  پس زمینه رنگی برای حاشیه گذاری زیر متن یا رنگ کردن پس زمینه کار استفاده می شود .

گزینه بعدی : Columns  به معنی ستون . در کادر باز شده در این قسمت کاربر می تواند به دلخواه خود تعداد ستون نوشتاری را تغییر دهد . در کادر باز شده کاربر می تواند ستون های مورد نیاز خود را انتخاب نماید . بیشترین کاربرد این ستون ها را قسمت Three  دارد در این قسمت باید صفحه کار را به صورت افقی Landscape   در آورد و برای تغییر دادن تعداد ستون ها از گزینهColumn Number Of  

استفاده نمود .

گزینه بعدی : Text Direction   این قسمت در جعبه های متنی یا جدول ها باعث می شود که نحوه ویرایش متن تغییر کند . ( پایین به بالا بالا به پایین راست به چپ )

گزینه بعدی : Back ground یا پس زمینه در این قسمت کاربر می تواند صفحه کار خود را تغییر دهد به رنگ دلخواه و تصویر دلخواه ولی این قسمت مربوط به تنظیمات صفحات Normal می باشد و در زمان چاپ نیز به هیچ عنوان چاپ نمی شود . در این کادر گزینه File Effects می توان تصویر و یا کاشی خود را با سلیقه خود تغییر یا انتخاب نمود .

گزینه بعدی : Theme جلوه ، موقعیت ، در Word تم باعث می شود موقعیت کار تغییر نماید . در کادر باز شده تم مورد نظر را انتخاب نموده و سپس Ok  را کلیک می کنیم .

منوی Table یا جدول :

در این کادر از منوی Table گزینه Insert و از زیر مجموعه Insert گزینه Table را انتخاب می کنیم . در این کادر دو قسمت وجود دارد .

Number Of Columns تعداد شماره برای ستون

  Number Of Rows  شماره گذاری برای سطر

این کار را همیشه به صورت اتوماتیک قرار داده تا تغییرات به وسیله کاربر صورت گیرد . بهترین روش کاربر با انتخاب اتوماتیک کارهای خود را انجام دهد .

 برای فعال کردن ابزار جدول کشی دو روش وجود دارد :

1- از منوی View گزینه Toolbars سپس گزینه Tables and Borders  را انتخاب یا تیک می زنیم .

2- انتهای نوار منو راست کلیک کرده و گزینه Tables and Borders  را فعال می کنیم .

برای اضافه کردن یک سطر در جدول از دکمه Tab استفاده می کنیم . برای حذف کردن قسمتی از جدول آن قسمت را تعیین کرده سپس راست کلیک کرده و گزینه Delete Cells را کلیک کرده در کادر باز شده گزینه مناسب را انتخاب سپس Ok را می زنیم . برای اضافه کردن سطر بر روی آن کلیک کرده سپس راست کلیک کنید . گزینه Insert Columns  را انتخاب می کنیم .

 منوی Tools  :

گزینه اول : Spelling and Grammar غلط گیری و غلط یابی متن ها دکمه ترکیبی  F7

گزینه بعدی : Auto Correct Options غلط گیر املاء سریع ، در کادر باز شده در قسمت Auto Correct

در قسمت Replace کلمه ای که همیشه اشتباه تایپ می کنیم را می نویسیم و در قسمت With عبارت صحیح آن را می نویسیم و دکمه Add را انتخاب و در پایان دکمه تأیید یا Ok  را کلیک می کنیم .

گزینه بعدی : Options  در کادر باز شده برای رمز گذاری متنی که می نویسیم . از گزینه Security

یا امنیتی استفاده می کنیم در زیر منوی آن گزینه  Password to Open :  را می زنیم وقتی رمز را وارد کردیم Ok  را کلیک کرده بعد از  Okکادر دیگری باز می شود دوباره رمز را تکرار کرده بعد Ok را کلیک می کنیم .

در کادر Options قسمت Save  گزینه Save Auto Recover in foe very  این قسمت برای دادن دقیقه به صورت اتوماتیک برای ذخیره سازی متن به کار می رود در مواقع قطع برق کاربرد دارد .

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.