س1_ وضوی ارتماسی به چه صورت انجام می گیرد؟
ج ـ وضوی ارتماسی یعنی انسان صورت و دستها را در آب فرو برد و به قصد وضو بیرون آورد.
س 2_ وضوی ارتماسی کسی که موقع فرو بردن دستها و صورت در آب نیست وضو می کند چه حکمی پیدا می کند؟
ج ـ
اگر موقعی که صورت و دستها را در آب فرو می برد نیست وضو کند و تا وقتی
که آنها از آب بیرون می آورد و ریزش آب تمام می شود به قصد وضو باشد وضوی
اوصحیح است.
س 3_ وضوی ارتماسی کسی که موقع بیرون آوردن دستها و صورت از آب نیت وضو می کند چه حکمی به خود می گیرد؟
ج ـ اگر موقع بیرون آوردن از آب قصد وضو کند و تا وقتی که ریزش آب تمام می شود به قصد وضو باشد وضوی او صحیح است.
س 4_ آیا وضوی کسی که دست راست را به قصد وضوی ارتماسی در آب فرو برد و دست چپ را بشوید صحیح است ؟
ج ـ بله اگر دست راست را به قصد وضوی در آب فرو ببرد و دست چپ را به قصد وضو به غیر ارتماسی بشوید [اشکال ندارد.]
س 5_ دست و صورت در وضوی ارتماسی به چه صورتی باید شسته شود؟
ج ـ مانند
وضوی ترتیبی باید صورت و دستها از بالا به پایین شسته شود پس اگر وقتی که
صورت و دستها را در آب فرو می برد قصد وضو کند باید صورت را از طرف پیشانی و
دستها را از طرف آرنج در آب فرو برد و اگر موقع بیرون آوردن از آب قصد وضو
کند باید صورت را از طرف پیشانی و دستها را از طرف آرنج بیرون آورد.
س 6_ اگر کسی وضوی بعضی از اعضاء را ارتماسی و بعضی را غیر ارتماسی انجام دهد درست است؟
ج ـ بله، اشکال ندارد.
مذهبی, احکام وضو, وضوی ارتماسی, وضوی ارتماسی به چه صورت انجام می گیرد,نحوه گرفتن وضوی ارتماسی,فرو بردن دست در آبمذهبی, احکام وضو, وضوی ارتماسی, وضوی ارتماسی به چه صورت انجام می گیرد,نحوه گرفتن وضوی ارتماسی,فرو بردن دست در آب
فاطر و نام دیگرش «ملائکه»1 سی و پنجمین سوره قرآن است که مکی و 45 آیه دارد.
در
فضیلت این سوره از حضرت محمد صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده: هر کس
سوره فاطر را قرائت کند در روز قیامت سه در از درهای بهشتی او را صدا می
زند که از هر کدام از این سه در که خواست وارد شود.2
از امام صادق
علیه السلام نیز در باب قرائت سوره های «حمدین» (فاطر،سبأ) آمده: هر کس که
این دو سوره را در شب قرائت کند، همواره در آن شب در حفظ و امان خداوند و
وکیلان او خواهد بود و اگر در روز این سوره ها را بخواند هیچ امر ناخوشایند
و مکروهی به او نمی رسد و از خیر دنیا وآخرت چیزهایی به او داده می شود که
به ذهنش خطور نکرده است. 3
آثار و برکات سوره فاطر:1) اثری عجیب
در
تفسیر البرهان به نقل از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم آمده:
هر کس سوره فاطر را بنویسد و در ظرف در بسته چوبی قرار دهد و آن را در
دامن کسی که متوجه نیست بیفکند آن شخص نمی تواند از جای خود برخیزد تا
آنگاه که آن ظرف را از دامن او بردارند. 4
از امام صادق علیه السلام
نیز روایتی به همین مضمون آمده: هر کس سوره فاطر را بنویسد و در ظرف یا
پوششی نهاده و با شخصی همراه کند، آن شخص نمی تواند از آن مکان خارج شود تا
وقتی که آن نوشته را از او بردارند و اگر آن را در دامن شخصی بدون التفات
او بیفکنند تا وقتی آن نوشته بر دامن اوست نمی تواند از جای خود برخیزد. 5
2) رشد تجارت و سود فراوان
هر
کس دو آیه «30-29» سوره فاطر را در 4 پارچه پنبه ای نو و پاک بنویسد و در
مکان تجارت خود قرار دهد، موجب رشد تجاری او و سود فراوان می شود. 6
3) ایمن شدن از زلزله و خراب شدن خانه
امام
صادق علیه السلام فرمودند: هر گاه در شب و هنگام خوابیدن از وقوع زلزله و
خراب شدن خانه می ترسی آیه «41 سوره فاطر» را قرائت کن. 7
پیامبر گرامی اسلام نیز فرمودند: امان امتم از فرو ریختن ساختمان این آیه «41 فاطر» است. 8
4) درمان بیماری صرع
معاویه
بن وهب می گوید: نزد مولایم امام صادق علیه السلام بودم مردی از اهل مرو
خدمت ایشان بود که پسرش به بیماری صرع مبتلا بود و آن مرد از این گرفتاری
شکایت کرد. امام صادق علیه السلام فرمود او را به نزد من بیاور و بعد با
دستان مبارکش سر کودک مبتلا به صرع را مسح کرد و این آیه را قرائت فرمود:
«آیه 41 سوره فاطر». 9
=====================
پی نوشت ها :
(1)درمان با قرآن، ص77
(2)مجمع البیان، ج8، ص230
(3) ثواب الاعمال، ص110
(4) تفسیرالبرهان، ج4، ص523
(5) همان
(6) المصباح کفعمی، ص456
(7) مکارم الاخلاق، ص290.
(8) همان
(9) الامالی شیخ طوسی، ص672
منابع: «قرآن درمانی روحی و جسمی و درمان با قرآن،»
انهار
علامه مجلسى_ رحمه الله علیه_ در زادالمعاد در فصل آخر اعمال ماه رمضان به نقل از مفاتیح الجنان نوشته است:
* نماز شب اول, چهار رکعت, در هر رکعت بعد از حمد پانزده مرتبه توحید.
* نماز شب دوم, چهار رکعت, در هر رکعت بعد از حمد بیست بار انا انزلناه.
* نماز شب سوم, ده رکعت, در هر رکعت حمد و پنجاه بار توحید.
* نماز شب چهارم,هشت رکعت, در هر رکعت بحمدبو بیست مرتبه انا انزلناه.
* نماز شب پنجم,دو رکعت در هر رکعت حمد و پنجاه بار توحید و بعد از سلام,صد مرتبه اللهم صل على محمد و آل محمد.
* نماز شب ششم, چهار رکعت, در هر رکعت حمد و سوره تبارک الذى بیده الملک.
* نماز شب هفتم,چهار رکعت, در هر رکعت حمد و سیزده مرتبه انا انزلناه.
* نماز شب هشتم, دو رکعت, در هر رکعت حمد و ده مرتبه توحید و بعد از سلام هزار مرتبه سبحان الله.
*
نماز شب نهم,شش رکعت, میان نماز شام و خفتن, در هر رکعت حمد و هفت مرتبه
آیه الکرسى و پس از آن پنجاه مرتبه اللهم صل على محمد و آل محمد.
* نماز شب دهم,بیست رکعت, در هر رکعت حمد و سى مرتبه توحید.
* نمازشب یازدهم, دو رکعت,در هر رکعت حمد و بیست بار انااعطیناک الکوثر.
* نماز شب دوازدهم,هشت رکعت, در هر رکعت حمد و سى مرتبه انا انزلناه.
* نماز شب سیزدهم,چهار رکعت, در هر رکعت حمد و بیست و پنج مرتبه توحید.
* نماز شب چهاردهم,شش رکعت, در هر رکعت حمد و سى مرتبه اذا زلزلت.
* نماز شب پانزدهم,چهار رکعت, در دو رکعت اول بعد از حمد صد مرتبه توحید و در دو رکعت دیگر پنجاه مرتبه توحید.
* نماز شب شانزدهم,دوازده رکعت, در هر رکعت حمد و دوازده مرتبه الهیکم التکاثر.
*
نماز شب هفدهم, دو رکعت, در رکعت اول حمد و هر سوره که خواهد و در رکعت
دوم حمد و صد بار توحید و بعد از سلام صد مرتبه لا اله الا الله.
* نماز شب هجدهم,چهار رکعت, در هر رکعت حمد و بیست و پنج بار انا اعطیناک الکوثر.
*
نماز شب نوزدهم, پنجاه رکعت حمد و پنجاه مرتبه اذا زلزلت. و گویا مراد آن
باشد که در هر رکعت یک بار بخواند زیرا در یک شب دو هزار و پانصد بار اذا
زلزلت خواندن دشوار است.
* نماز شب بیستم و بیست و یکم و بیست و دوم و بیست و سوم و بیست و چهارم, در هر یک هشت رکعت به هر سوره اى که میسر شود.
* نماز شب بیست و پنجم,هشت رکعت, در هر رکعت حمد و ده بار توحید.
* نماز شب بیست و ششم,هشت رکعت, در هر رکعت حمد و صد بار توحید.
* نماز شب بیست و هفتم,چهار رکعت, در هر رکعت حمد و تبارک الذى بیده الملک. و اگر نتوانست بیست مرتبه توحید.
*
نماز بیست و هشتم,شش رکعت, در هر رکعت حمد و صد مرتبه آیه الکرسى وصد
مرتبه توحید و صد مرتبه کوثر و بعد از نماز صد مرتبه صلوات بر محمد و آل
محمد.
نماز شب بیست و هشتم موافق آنچه من یافتم بدین صورت است:
شش
رکعت نماز کند به فاتحه الکتاب و ده مرتبه با آیه الکرسى و ده مرتبه کوثر و
ده مرتبه قل هو الله احد و صد مرتبه صلوات بفرستد بر پیغمبر ـ صلى الله
علیه و آله و سلم ـ صلوات بفرستد.
* نماز بیست و نهم, دو رکعت, درهر رکعت حمد و بیست مرتبه توحید.
*
نماز سى ام, دوازده رکعت, در هر رکعت حمد و بیست مرتبه توحید و در پایان
صد بار صلوات بر محمد و آل محمد, و این نمازها همین طور که گفته شد, هر دو
رکعت یک سلام دارد.
منبع:aviny.com
مجموعه: احادیث و سخنان بزرگان
احادیثی گهربار درباره ادب
اهمیت و جایگاه ادب در فرهنگ اهل بیت (ع)
امام صادق (ع) : بهترین چیزی که پدران برای فرزندان خود به ارث میگذارند ، ادب است نه مال ، زیرا مال از بین میرود و ادب باقی می ماند. کافی جلد ۸ صفحه ۱۵۰ حدیث ۱۳۲
رسول خدا (ص) : فرزندان خود را احترام کنید و آنان را نیکو ادب کنید ، تا آمرزیده شوید. جامع الاخبار صفحه ۳۹۳ ، مکارم اخلاق صفحه ۲۲۲
رسول گرامی (ص) : هیچ پدری هدیه ای بهتر از ادب نیکو به فرزندش نداده است. کنزالعمال جلد ۱۶ صفحه ۴۵۶ حدیث ۴۵۴۱۱
امام صادق (ع) :
ما از شیعیان خود کسی را که عاقل ، فهمیده ، آگاه ، بردبار ، با ادب ،
سازگار ، صبور و راستگو باشد دوست داریم.مستدرک الوسائل جلد ۱۱ صفحه ۱۹۰
حدیث ۱۱
مولا علی (ع) در وصیتی به فرزندش امام حسن (ع) فرمود :
پسرم ، بهره ات را از ادب غنیمت بدار ، و قلب خود را برای آن آزاد گردان ،
زیرا قلب بالاتر از این است که به آلودگی بیامیزی ، و بدان که اگر کمبودی
داشته باشی به وسیله ادب بی نیاز میشوی ، و اگر غریب و تنها باشی ادب دوست و
همراه تو خواهد بود که با وجود آن وحشتی نخواهد بود. اعلام الدین
امام باقر (ع): سکوت انسان با ادب در درگاه الهی برتر از تسبیح گفتن نادان است. اعلام الدین
امام علی (ع) : ادب انسان را از حسب و نسب بی نیاز میکند. ( یعنی خودش مایه شرافت است ). اعلام الدین
امام علی (ع):
مومن در دنیا صادق است ، و حرکت او مودبانه است و سخنش همراه با خیرخواهی
است و پندش نرم و آرام است ، و از کسی جز خدا نمی ترسد.جامع الاخبار
حضرت محمد (ص) : ادب نیکو ، زینت عقل است. جامع الاخبار
مولا علی (ع) :
ای مومن ! علم و ادب قیمت و بهای توست، پس در به دست آوردن آنها تلاش کن ،
هرچه علم و ادب تو زیادتر گردد ارزش و عظمت تو بیشتر میشود ، توسط علم و
آگاهی به طرف خدا راهنمایی میشوی و به واسطه ادب بهتر میتوانی در خدمت
پروردگارت قرار گیری و بنده به واسطه ادب خدمت میتواند ولایت و قرب الهی را
به دست آورد ، پس نصیحت را بپذیر تا از عذاب الهی نجات یابی. مشکاة
الانوار ، روضة الواعظین
امام صادق (ع) : چهار خصلت است که انسان بواسطه آنها آقایی پیدا میکند عفت ، ادب ، سخاوت و خرد. الاختصاص صفحه ۲۴۴
امام علی (ع) :هرکه به ادب حریص باشد ، بدیهای او کم خواهد شد. تصنیف غررالحکم صفحه ۲۴۷ حدیث ۵۰۹۱
مولا علی (ع) : ادب مایه کمال مرد است. تصنیف غررالحکم صفحه ۲۴۷ حدیث ۵۰۷۳
مولا علی (ع) : ادب نیکوترین اخلاق است. تصنیف غررالحکم صفحه ۲۴۷ حدیث ۵۰۷۲
مولا علی (ع): مردم به ادب شایسته ، بیش از طلا و نقره نیازمندند. تصنیف غررالحکم صفحه ۲۴۷ حدیث ۵۰۸۰
امام علی (ع) : میوه ادب ، خوش اخلاقی است. تصنیف غررالحکم حدیث ۵۰۸۴
مولا علی (ع) در وصیت به امام حسن (ع) فرمودند :
ادب ، مایه باروری عقل و تزکیه قلب و زینت زبان و راهنمای انسان به اخلاق
پسندیده است، اگر ادب همراه انسان نباشد او حیوانی رها شده بیش نیست ،
خداوند به ادب خیر دهد کوچک را آقایی میبخشد،پس در جستجوی ادب باش تا شخصیت
و ثروت بدست آوری ، هرکس پی ادب باشد به وسیله آن چیره میشود کسی که آن را
رها کند بر او چیره میشوند و حمله می آورند. اعلام الدین
----------------------------------
معنی و مفهوم ادب
رسول خدا (ص) :
قرآن مرکز تربیت الهی است پس در حد توان ادب آن را بیاموزید،این قرآن
ریسمان الهی و نور نمایان و مایه شفای مفید است، پس آن را بخوانید ( و عمل
کنید ) جامع الاخبار صفحه ۱۱۴ حدیث ۲۰۰
از امام حسین (ع) سوال شد: ادب
چیست ؟ امام فرمود: ادب آن است که از خانه خود که بیرون می روی، با هیچ کس
برخورد نکنی جز آنکه او را برتر و بهتر از خود ببینی. موسوعة کلمات الامام
الحسین (ع) صفحه ۷۵۰ حدیث ۹۰
امام علی (ع) : نیکوترین ادب آن است که تو را از گناهان باز دارد. ( یعنی در مقابل خدا مودب باشی ) تصنیف غررالحکم صفحه ۲۴۷ حدیث ۵۰۷۹
مولا علی (ع) : برترین ادب این است که انسان در حد و مرز خود به ایستد و از اندازه خویش تجاوز نکند. تصنیف غررالحکم صفحه ۲۴۷ حدیث ۵۰۷۸
امام حسن عسگری (ع) : در ادب خودت همین کافی است که از آنچه از دیگران نمی پسندی اجتناب کنی. الانوار البهیه
امام علی (ع) : بهترین ادب آن است که از خودت شروع کنی. ( ابتدا خودت را ادب کنی ) غررالحکم
امام علی (ع) : با ارزش ترین ادب حفظ جوانمردی است. غررالحکم
----------------------------------
جلوه هایی از ادب
رسول خدا (ص) : مومن
ادب الهی را به کار میگیرد، هنگامی که خدا به او گشایش دهد او هم توسعه می
دهد و زمانی که خدا از او باز داشت، او هم مراعات و امساک می کند.
غررالحکم
امام سجاد (ع) : بیماری
شدیدی گرفتم، پدرم فرمود: چه میل داری؟ گفتم : میل دارم از جمله کسانی
باشم که در مقابل آنچه پروردگارم برای من در نظر گرفته چیزی را پیشنهاد
نکنم ( یعنی در مقابل امر خدا تسلیم و راضی باشم ) پدرم فرمود : آفرین بر
تو که شبیه ابراهیم خلیل (ع) هستی که هنگامی که جبرئیل (ع) ( در حالی که او
در میان آتش بود ) گفت : چه نیاز داری ؟ ابراهیم (ع) فرمود : چیزی به
پروردگارم پیشنهاد نمی کنم ، او خودش برای من کافی است ، و بهترین وکیل
است. بحارالانوار جلد ۴۶ صفحه ۶۷
کنیزی شاخه گلی برای امام حسن (ع) آورد ، امام بزرگوار فرمود :
تو در راه خدا آزاد شدی ، گفته شد چرا در مقابل یک شاخه گل او را آزاد
کردی ؟ فرمود : خداوند ما را تربیت و ادب آموخته است که فرمود : هنگامی که
به شما هدیه ای داده شد شما بهتر از آن را هدیه بدهید و هدیه بهتر از آزادی
او بود. بحارالانوار جلد ۸۴ صفحه ۲۷۳
از امام رضا (ع) نقل شده است که فرمود:
از بعضی از عالمان آل محمد (ص) یعنی ائمه (ع) سوال شد که ادب در نماز چیست
؟ فرمود : حضور قلب ، فارغ بودن اعضا،خوار و ذلیل ایستادن در مقابل
پروردگار بزرگ، بهشت را طرف راست و جهنم را در طرف چپ خود ببیند و صراط را
در مقابلش و خدا را جلوی خودش در نظر بگیرد. بحارالانوار جلد ۸۴ صفحه ۲۴۶
حدیث ۳۷
مولا علی (ع) فرمود: هنگامی
که کسی عطسه کرد ، به او بگویید : یرحمکم الله ، یعنی خدا شما را مورد لطف
و عنایت قرار دهد، و او بگوید : خداوند شما را ببخشد و مورد لطف قرار دهد
زیرا خداوند فرمود : هنگامی که به شما هدیه ای داده شد شما هم هدیه ای بهتر
به او بدهید. بحارالانوار جلد ۸۴ صفحه ۲۷۳
امام صادق (ع) :
کسی که ادب دارد باید در معلومات خود تحقیق و کاوش کند و اقتضای ورع و
پرهیزگاری این است که آنچه را که نمی داند نگوید. مستدرک الوسائل جلد ۱۷
صفحه ۲۵۰ حدیث ۲۳
----------------------------------
اقسام بی ادبی ها و تادیب بی ادبان
امام حسن عسگری (ع): شادمانی کردن پیش ( شخص ) اندوهناک ، از ادب به دور است. تحف العقول صفحه ۷۸۴
امام صادق (ع) و امام باقر (ع) فرمودند :
اگر جوانی از جوانان شیعه پیش من آورده شود که دین شناس نیست او را ادب
خواهم کرد. و امام باقر (ع) میفرمود : در پی آگاهی و بصیرت ( دانایی) باشید
و گرنه شما از بادیه نشینان خواهید بود. بحارالانوار جلد ۱ صفحه ۲۱۴ حدیث
۱۶
ابوهاشم جعفری گوید:
خدمت امام رضا (ع) بودیم ،صحبت از عقل و ادب شد، امام (ع) فرمود : خرد
هدیه ای از خداوند است و ادب زحمت است ( و به دست آوردنی ). پس هرکس در راه
ادب زحمت بکشد به آن دست می یابد ، ولی کسی که در مورد افزایش عقل خود را
به زحمت اندازد جز نادانی چیزی عایدش نمیشود. کافی جلد ۱ صفحه ۲۳ حدیث ۱۶