داستان کوتاه استجابت دعا

مجموعه: داروخانه معنوی

 

داستان کوتاه استجابت دعا

 

 

کسى نزد امیرمؤ منان على (علیه السلام) از عدم استجابت دعایش شکایت کرد و گفت با اینکه خداوند فرموده دعا کنید من اجابت مى کنم ، چرا ما دعا مى کنیم و به اجابت نمى رسد ؟! اما در پاسخ فرمود: قلب و فکر شما در هشت چیز خیانت کرده لذا دعایتان مستجاب نمى شود:


1- شما خدا را شناخته اید اما حق او را ادا نکرده اید، بهمین دلیل شناخت شما سودى بحالتان نداشته.

 


2- شما به فرستاده او ایمان آورده اید سپس با سنتش به مخالفت برخاسته اید ثمره ایمان شما کجا است ؟

 


3- کتاب او را خوانده اید ولى به آن عمل نکرده اید، گفتید شنیدیم و اطاعت کردیم سپس به مخالفت برخاستید.

 


4- شما مى گوئید از مجازات و کیفر خدا مى ترسید، اما همواره کارهائى مى کنید که شما را به آن نزدیک مى سازد ...

 


5- مى گوئید به پاداش الهى علاقه دارید اما همواره کارى انجام مى دهید که شما را از آن دور مى سازد ...


6- نعمت خدا را مى خورید و حق شکر او را ادا نمى کنید.

 


7- به شما دستور داده دشمن شیطان باشید (و شما طرح دوستى با او مى ریزید) ادعاى دشمنى با شیطان دارید اما عملا با او مخالفت نمى کنید.

 


8- شما عیوب مردم را نصب العین خود ساخته و عیوب خود را پشت سر افکنده اید .. . با این حال چگونه انتظار دارید دعایتان به اجابت برسد؟ در حالى که خودتان درهاى آنرا بسته اید؟ تقوا پیشه کنید، اعمال خویش را اصلاح نمائید امر به معروف و نهى از منکر کنید تا دعاى شما به اجابت برسد.

 

re13.jpg

 


امام علی (ع) (نهج البلاغه حکمت 337) : دعا کننده بدون عمل و تلاش مانند تیرانداز بدون زه است.


محمد بن على ترمذى، از عالمان ربانى و دانشمندان عارف مسلک بود. در عرفان و طریقت ، به علم بسیار اهمیت مى ‏داد ؛ چنان که او را "حکیم الاولیاء" مى ‏خواندند.


در جوانى با دو تن از دوستانش ، عزم کردند که به طلب علم روند. چاره ‏اى جز این ندیدند که از شهر خود ، هجرت کنند و به جایى روند که بازار علم و درس ، در آن جا گرم ‏تر است.

 

محمد ، به خانه آمد و عزم خود را به مادر خبر داد.مادرش غمگین شد و گفت : اى جان مادر ! من ضعیفم و بى ‏کس و تو حامى من هستى ؛ اگر بروى ، من چگونه روزگار خود را بگذرانم. مرا به که مى سپارى ؟ آیا روا مى ‏دارى که مادرت تنها و عاجز بماند و تو دانشمند شوى ؟


از این سخن مادر ، دردى به دل او فرود آمد. ترک سفر کرد و آن دو رفیق ، به طلب علم از شهر بیرون رفتند.


مدتى گذشت و محمد همچنان حسرت مى ‏خورد و آه مى ‏کشید.


روزى در گورستان شهر نشسته بود و زار مى ‏گریست و مى ‏گفت : من این جا بى ‏کار و جاهل ماندم و دوستان من به طلب علم رفتند. وقتى باز آیند ، آنان عالم‏اند و من هنوز جاهل.
ناگاه پیرى نورانى بیامد و گفت : اى پسر!چرا گریانى ؟


محمد ، حال خود را باز گفت.


پیر گفت : خواهى که تو را هر روز درسى گویم تا به زودى از ایشان در گذرى و عالم ‏تر از دوستانت شوى ؟


گفت : آرى ، مى‏ خواهم.


پس هر روز ، درسى مى ‏گفت تا سه سال گذشت. بعد از آن معلوم شد که آن پیر نورانى ، خضر (ع) بود و این نعمت و توفیق ، به برکت رضا و دعاى مادر یافته است.

روزه مسافر و احکام آن مجموعه: احکام دینی

مجموعه: احکام دینی

روزه مسافر و احکام آن, روزه مسافر, احکام روزه مسافر

یکى از واجبات بسیار با اهمیت در شریعت اسلام، روزه ماه مبارک رمضان است. خداوند در قرآن کریم مى‏فرماید: یا أیها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم تتقون (بقره/183)

 

یعنى نوشته شده است (واجب است) بر شما مؤمنان روزه، همان گونه که بر کسانى که پیش از شما بودند، نوشته شد. با همه اهمیت و ویژگى روزه در میان احکام شرعى، مسافر نه تنها از این تکلیف سنگین معاف است، بلکه روزه بر او حرام شمرده شده است. کسى که به علت سفر، از انجام این فریضه بزرگ الهى، محروم شده، مى‏باید پس از آن که مسافرت خود را به اتمام رساند، قضاى آن را به جا آورد. حتى مى‏توان از سفر براى فرار از روزه نیز استفاده کرد، زیرا روزه یک واجب شرعى است و تنها از طریق شرعى مى‏توان از آن معاف شد. این نوع افطار که جنبه شرعى دارد، براى کسانى که به دلایلى نمى‏توانند یا نمى‏خواهند همه ماه مبارک رمضان و یا بعضى از روزهاى آن را روزه بگیرند، هیچ منع شرعى ندارد.

 

مسائل روزه در سفر

مسائل مهمى که مربوط به روزه مسافر است غیر از آنچه در مسائل قبل گذشت، بدین قرار است:

1 -مسافرى که باید نمازش را شکسته بخواند، چنانچه قبل از ظهر از شهر خارج شده باشد، بعد از حد ترخص باید روزه‏اش را نیز افطار نماید و بعد از ماه مبارک و اتمام سفر آن را قضا کند. اما اگر مسافرى در ماه مبارک رمضان، بعدازظهر سفرش را آغاز نماید، دیگر نمى‏تواند افطار کند، بلکه باید آن روز را همچنان روزه باشد، زیرا این رخصت و مجوز مخصوص کسانى است که قبل از زوال ظهر از موطن خود خارج مى‏شوند. از این رو کسانى که بعدازظهر از شهر خارج مى‏شوند، چنانچه قبل از غروب افطار نمایند، علاوه بر قضاى آن، باید کفاره آن را نیز بپردازند.

 

2. اگر مسافرى قبل از ظهر به وطن یا محلى که مى‏خواهد ده روز در آنجا بماند رسید، باید آن روز را روزه بگیرد، البته اگر قبل از آن عملى که مبطل روزه است، از وى سر نزده باشد. اما اگر قبل از رسیدن به مقصد، کارى که روزه را باطل مى‏کند (از قبیل خوردن و آشامیدن و غیره) از او صادر شده باشد، دیگر نمى‏تواند آن روز را روزه بگیرد، بلکه باید بعد از ماه مبارک، آن را قضا نماید.

 

3. اگر کسى در شهرى پس از رؤیت هلال شوال (شب عید فطر) به شهر دیگرى سفر نماید که در آنجا هلال ماه رؤیت نشده و شب آخر ماه رمضان محسوب مى‏شود، وى نیز باید مطابق مردم آن دیار، این روزه را روز آخر ماه رمضان محسوب نموده و روزه بگیرد.

 

4. مواردى که روزه براى مسافر نه تنها حرام نیست بلکه واجب یا جایز است، از جمله آن موارد:

 

الف. روزه نذرى که مقید به سفر باشد، لذا واجب است در سفر طبق نذر خود روزه بگیرد.

ب. سه روز، روزه بدل از قربانى حج، یعنى کسى که در حج قربانى نداده است، واجب است و در سفر حج سه روز و پس از بازگشت به وطن، هفت روز روزه بگیرد.

ج. سه روز روزه در مدینه براى قضاى حاجت، براى مسافرین مستحب است.

د. و موارد دیگر.

 

منابع:

- سایت حوزه

-  تبیان

فضیلت و خواص سوره مریم

مجموعه: داروخانه معنوی

خواص سوره مریم,فضیلت سوره مریم,فضیلت و خواص سوره مریم

مریم؛ نوزدهمین سوره قرآن است که مکی و 98 آیه دارد.

در فضیلت این سوره از پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم روایت شده: «هر کس سوره مریم را قرائت نماید به تعداد تصدیق کنندگان و تکذیب کنندگان حضرت زکریا و یحیی و مریم و عیسی و موسی و هارون و ابراهیم و اسحاق و یعقوب و اسماعیل ده حسنه به او عطا می شود و به تعداد کسانی که برای خداوند فرزند قایل شده و قایل نشده اند نیز ده حسنه به او داده می شود.1

همچنین از ایشان نقل شده است: «به کسی که سوره مریم را قرائت کند، ده برابر تعداد کسانی که پیامبران و رسولان نام برده شده در این سوره را تصدیق یا تکذیب کردند، حسنه و درجه داده می شود که هر درجه ای، هزار هزار مرتبه بزرگ تر از ما بین زمین و آسمان است و به همین تعداد، همسران بهشتی در فردوس به او داده می شود و در روز قیامت، همراه متقیان در اولین گروه سابقین، محشور می شود.2

از ابان بن عثمان نقل شده که حضرت صادق علیه السلام فرمودند: هر کس به خواندن سوره مریم مداومت کند نمیرد تا اینکه برسد به آنچه او را بی نیاز سازد، از جان و مال و فرزند. و نیز در آخرت از یاران عیسی بن مریم علیهم السلام باشد و در آن روز دارای سلطنتی شود مثل سلطنت سلیمان در دنیا.3

آثار و برکات سوره

1) زیاد شدن خیر و برکت

روایت از امام صادق علیه السلام: «هر کس سوره مریم را بنویسد و آن را در ظرفی شیشه ای که دهانه تنگ دارد گذاشته و در منزلش بگذارد خیر خانه و روزی اش زیاد شود و در خوابش چیزهای خوب می بیند.»4

2) ترس از فرد قدرتمند

امام صادق علیه السلام فرموده اند: «هرکس بر شخصی وارد شود که از او خوف و ترس دارد هنگام مواجهه با او حروف «ک ه ی ع ص» را یکی یکی گفته و بعد از گفتن هر حرف یکی از انگشتان دست راستش را ببندد، آنگاه حروف «ح م ع س ق » را یکی یکی گفته و انگشتان دست چپش را ببندد و دو دست خود را مشت کند، آنگاه آیه 110 سوره طه «و عنت الوجوه للحی....ظلماً» را قرائت نماید و هنگام روبه رو شدن با آن شخص دو دستش را بگشاید هیچ آسیبی از جانب وی به او نخواهد رسید.5

3) خواب خوش

در تفسیر البرهان به نقل از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و اله وسلم آمده است: «هر کس سوره مریم را نوشته و به همراه خود داشته باشد، در خوابش جز چیزهای خوب نمی بیند و اگر بر دیوار خانه نوشته شود از خطرات حفظ شده و آنچه در خانه است در امنیت می باشد و اگر خائف، آن را بشوید و بنوشد امنیت یابد.»6

4) دفع دشمن

در حاشیه زادالمعاد آمده است برای دفع دشمن «کهیعص» را 775 بار بخواند که به نتیجه خواهد رسید.7

5) پیدا شدن همسر مناسب

اگر این سوره را بنویسند و بشویند و آبش را بر دختر ریزند او را شوهر پیدا شود.8

6) بهبود سردرد

جهت رفع سردرد و میگرن آیات [5-1] سوره مریم و آیه[29] سوره فتح را بخواند برطرف خواهد شد.9

محمدی_گروه دین و اندیشه تبیان

(1)مجمع البیان، ج6،ص 397

(2) مستدرک الوسائل، ج4، ص344

(3) درمان با قرآن، ص56 به نقل از مجمع البیان

(4)تفسیرالبرهان، ج3، ص695

(5)عدّة الداعی، ص276

(6)تفسیرالبرهان، ج3، ص695

(7)تعطیرالانام فی تعبیرالمنام، ج1، ص343

(8)درمان با قرآن، ص56

(9)همان

منابع: «قرآن درمانی روحی و جسمی محسن آشتیانی، سید محسن موسوی؛ و درمان با قرآن،محمدرضا کریمی»

 

منبع : anhar.ir

فضائل سوره انعام

مجموعه: داروخانه معنوی

سوره انعام,خواص سوره انعام,فضیلت سوره انعام

از امام صادق (علیه السلام) در خصوص فضائل سوره انعام روایت است که «سوره انعام یک جا و در حالتی نازل شد که هفتاد هزار فرشته آن را همراهی می کردند، پس شما هم آن را گرامی و بزرگ بدارید زیرا نام مبارک خدا در هفتاد موضع آن آمده است. اگر مردم می دانستند خواندن آن ، چه فوائدی دارد هرگز تلاوت آن را ترک نمی کردند.»

همچنین در روایات آمده است که چون این سوره نازل شد، پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) به سجده افتاده فرمودند: «سبحان الله العظیم». آنگاه کاتبان وحی را فرا خواند تا همان شب سوره انعام را نگاشتند.

سوره ای با یک نام
سوره مبارکه انعام ششمین سوره قرآن کریم، در اجرا هفتم و هشتم قرآن واقع شده است و شامل 165 آیه است. این سوره مکی، دومین سوره از سوره های حامدات است و حامدات به سوره هایی گفته می شود که با حمد خداوند متعال آغاز می شوند.

سوره انعام، پنجاه و پنجمین سوره ای است که پس از سوره حجر و قبل از سوره صافات بر نبی اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) نازل شد. همچنین پس از سوره مبارکه بقره و نساء در رتبه سوم طولانی ترین سوره های قرآن کریم است و از این رو در شمار سوره های سبح طوال یعنی هفت سوره طولانی قرآن کریم قرار دارد.

«انعام» تنها نامی است که برای این سوره ذکر شده چرا که احکام و مسائل بسیاری درباره انعام (چهارپایان) در این سوره بیان شده است. در واقع این نام گذاری توجه و افکار انسان های اندیشمند را به اهمیت جهان شگفت انگیز حیوانات و چهارپایان که برکات و منافع سرشاری برای بشر در بردارند، معطوف می کند.

 هفتاد هزار فرشته ی همراه
سوره مبارکه انعام با وجود آنکه یکی از هفت سوره طولانی قرآن کریم است، اما به یکباره بر پیامبر اکرم (صلی الله علیه واله وسلم) نازل شده و هفتاد هزار فرشته در هنگام نزول، این سوره را همراهی کردند. ناگفته نماند که آیه شریفه «و عنده مفاتح الغیب...» که در رکعت دوم نماز غفیله قرائت می شود، آیه 59 این سوره است.

یکی از لطائف قرآن کریم آن است که خداوند متعال در هر ربع آن یک سوره را با حمد و ستایش خود آغاز کرده است. ربع اول قرآن با سوره حمد، مبارکه فاطر و سباء شروع شده است.

نکته دیگر اینکه در این سوره هیچ کدام از داستان های پیامبران الهی که در سوره های مکی آمده است دیده نمی شود و تنها ماجرای استدلال های حضرت ابراهیم (علیه السلام) در مورد توحید بیان شده است.

 سوره عقاید اسلام
در این سوره احکام فقهی زیادی آمده اما بیشتر آیات سوره مبارکه انعام به بیان اصول عقاید و جهان بینی اختصاص دارد.

در تفسیر المنار آمده است: اگر نام گذاری سوره ها بر اساس محتوا و محور اصلی مطالب سوره امکان پذیر بود باید سوره انعام، سوره عقاید اسلام یا سوره توحید نامیده می شد .

به طور کلی مهم ترین موضوعات مطرح شده در سوره انعام عبارتند از:

توحید صفات خدا و نشانه های عظمت، قدرت و رحمت او.

موضوعات مربوط به وحی، نبوت، رسالت، معاد و مساله ثواب و عقاید در قیامت.

احکام و مسائل مربوط به انعام و چهارپایان.

داستان حضرت ابراهیم (علیه السلام) و ارائه حقایق و نشانه های توحیدی از جانب آن حضرت و مناظرات عقلی او با کفار و استدلال های علمی و عملی ایشان درباره خداشناسی.

توصیه های مۆکد اخلاقی و اجتماعی از جمله احسان و نیکی به پدر و مادر، احسان به یتیمان، ادای حقوق مردم در معاملات، رعایت عدل و داد در همه امور، وفای به عهد و پیمان، پیروی از طریق راست و استقامت در امور، نهی از شرک به خدا و کشتن فرزندان و بالأخره شمارش نعمت های فراوان الهی که به بشر ارزانی شده است.

 منبع: ترنم وحی

تبیان

گرامی ترین مردم کیست؟

مجموعه: متفرقه دینی

دروغ گویی,دروغ گفتن

 امام علی علیه السّلام می فرمایند: راستی(راستگویی) تو را نجات می دهد هر چند که از آن بیمناک باشی و دروغ تو را نابود می کند گرچه از آن خطری بر خود حس نکنی.
گرامی ترین مردم کیست؟
امام علی علیه السّلام می فرمایند: راستی (راستگویی) تو را نجات می دهد هر چند که از آن بیمناک باشی و دروغ تو را نابود می کند گرچه از آن خطری بر خود حس نکنی.۱
از امام علی علیه السّلام سؤال شد. گرامی ترین مردم کیست؟ فرمودند: کسی که همیشه و همه جا با راستی برخورد کند.۲
رسول الله صلّی الله علیه و آله و سلّم می فرمایند: آن کس بیش از همه مردم را راستگو می داند که خودش با آنان راستگوتر باشد و آن کس بیش از همه مردم را دروغگو می داند که خودش بیش از همه به آنان دروغ بگوید.۳
امام علی علیه السّلام می فرمایند: ایمان آن است که راستی اگر چه به زیانت باشد بر دروغی که به سودت است ترجیح دهی.۴
امام صادق علیه السّلام می فرمایند: خدای عزّوجل هیچ پیامبری را نفرستاد مگر با راستگویی، و برگرداندن امانت به نیکوکار و بدکار.۵
منبع:
۱. کنزالعمال، ح۶۸۵۴.
۲. نهج البلاغه، ح۴۵۸.
۳. الکافی، ج۲، ص۱۰۴، ح۱.
۴. بحارالانوار، ج۷۱، ص۱۱، ح۱۹.
۵. چهل نکته پیرامون آرامش، ص۴۰-۴۱.
afkarnews.ir

مطالب مرتبط